Basque Burnt Cheesecake



Masa kali pertama ternampak Basque Burnt Cheesecake di sebuah cafe, rupa dia langsung tidak menarik perhatian mata ni. Sekadar baca namanya, dan terlintas dalam hati.. 'hurmmm.. Cheesecake biasa je ni.. ' haha kemain. Tapi cheesecake menjadi pilihan hati si anak.

Lepas kek yang sudah kami order sampai ke meja, try lah sesudu Basque Burnt Cheesecake ni. Waahhh alangkah nikmatnya perasaan menikmati cheesecake ni, creamy and rich of taste! dengan rasa cheese nya. Eh, sedap pulak kek ni ya! Bukan cheesecake biasa biasa ni..

Sebenarnya datang sini tekak ngidam Pavlova. Lama sangat tak makan.

Photo by Ss


Basque Burnt Cheesecake @thehyacinthcafe

Photo by Ss


Tarta de queso!

Ok, itu cerita tahun lepas, September 2018 sebelum bersalin my 5th. And beberapa hari lepas baru cuba resepi Basque Burnt Cheesecake from Kak Rima's instagram. Mula mula I already got the same texture masa makan dekat cafe hari tu, I reduce about 5 to 10 mins baking time dari resepi sebab takut texture kek jadi firm. Tapi, the taste macam kureng.. Macam not well blend. sebab ada part macam ok, sedap! but ada some part yang rasa telur extra.. kuat sangat rasa telurnya.

Then dengan confident nya, I put again dalam oven untuk 'hilangkan' rasa telur tu. haha.. It's not really work pun, kurang la rasa telur but the creamy texture was gone and dia dah jadi agak firm. But the taste ok lah, masih boleh menikmati 2-3 slices sehari. Oppsss.. high calories yang amat!

Ok, mana datang kek sedap ni? dari mana asal usul Basque Burnt Cheesecake ni? Kalau google resepi kek ni, ada a few food blogger yang share experience mereka menikmati cheesecake dari tempat asal cheesecake ni dibuat. Boleh baca experience dari Dani Valent dekat sini, and Andrea di sini. Then kalau baca akan tahu rahsia Creamcheese apa yang digunakan. =)

Basque Burnt Cheesecake ni adalah signature dessert di La Viña Restaurante yang terletak di Spain. Kalau baca review, memang majoriti akan kata the best cheesecake ever! And yang bukan cheesecake lover pun akan jatuh cinta dengan kek ni tau! 😍


Berderet stok kek dia! Ini lah Cheesecake di La Viña tu, tarta de queso!

Photo by google


Tengok texture kek ni, creamy di bahagian tengah and caramelized di bahagian tepi dan atas.

Photo by google

Comments

Popular Post